ساخت انیمیشن «قدمگاه» اثری درباره امام رضا (ع) صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ درباره دعوا‌های واقعیِ سریال پایتخت ۷ که در فضای مجازی واقعی شد بازار داغ سریال‌های کمدی در تلویزیون + زمان پخش علت +۱۴ بودن قسمت بیستم سریال پایتخت۷ مشخص شد + فیلم و واکنش مردم دو هنرمند مشهدی در میان چهره‌های برتر هنر انقلاب نشست تخصصی کارتون و کاریکاتور پلخمون در مشهد برگزار شد اکران آثار جدید باشگاه فیلم رویش در سینما مهر کوهسنگی مشهد+ویدئو قسمت ۲۰ فصل ۷ پایتخت، ۱۴+ سال است! + جزئیات دانلود قسمت بیستم سریال پایتخت ۷ + تماشای آنلاین شعر عطار؛ سرشار از معنا برای هنر ایرانی | گپ و گفتی با هنرمندان هنرهای تجسمی درباره عطار و تأثیر اشعارش بر زندگی امروزی سریال هندی دهیاری روی آنتن تلویزیون + زمان پخش استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد: هیچ شاعر دیگری را نمی توانید جای عطار بگذارید معرفی هیئت انتخاب نامزد‌های نهایی چهره سال ۱۴۰۳ هنر انقلاب صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ فیلم کوتاه پس از پدر، در راه مسکو اکران سیار فیلم صیاد هم‌زمان با روز ارتش در سال ۱۴۰۴
سرخط خبرها

سه پرده و سه چالش | درباره «مرد آرام» فیلمی از بهنوش صادقی

  • کد خبر: ۳۱۵۸۸۷
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۲
سه پرده و سه چالش | درباره «مرد آرام» فیلمی از بهنوش صادقی
سینمای اجتماعی ایران، همواره تلاش کرده تا بستری برای پرداختن به مسائل و چالش‌های روز جامعه باشد.
محمد عنبرسوز
خبرنگار محمد عنبرسوز

به گزارش شهرآرانیوز؛ فیلم «مرد آرام» به کارگردانی بهنوش صادقی و تهیه کنندگی مهدی هاشمی، در همین راستا حرکت می‌کند و سعی دارد با دست گذاشتن بر روی یک موضوع ملتهب، تأثیرگذار ظاهر شود.

«مرد آرام» را می‌توان در قالب یک ساختار سه پرده‌ای بررسی کرد. در پرده اول، فیلم ساز مخاطب را با یک موضوع حساس و تکان دهنده غافل گیر می‌کند و نوید اثری جسورانه را می‌دهد. اما این هیجان اولیه در پرده دوم فروکش می‌کند؛ جایی که روایت، درگیر یک مثلث عشقی کلیشه‌ای می‌شود و اثر را از نفس می‌اندازد. در پرده سوم، داستان به سمت یک دوئل و پایانی قابل حدس پیش می‌رود که بیشتر از آنکه در خدمت فیلم باشد، به یک پیام مستقیم و شعاری تبدیل می‌شود.

فیلم به وضوح تلاش می‌کند تا با طرح مسائل مهاجران افغانستانی و دفاع از حقوق زنان، پیامی اجتماعی ارائه دهد؛ اما مشکل اینجاست که فیلم ساز بی دلیل قصه را پیچیده می‌کند و شخصیت هایش را در شرایطی آزمایشگاهی قرار می‌دهد. در نتیجه، خود فیلم ساز هم پشت دست انداز‌هایی که بر سر راه مخاطبش ایجاد کرده است، گیر می‌کند.

از منظر اجرایی، دوربین «مرد آرام» موقر و بی ادعاست و تلاشی برای خودنمایی ندارد. این سادگی در خدمت روایت قرار دارد؛ درست مثل سایر عناصر فنی که اغلب استاندارد به نظر می‌رسند. بازی‌های «مرد آرام» نیز یکدست و همگون نیستند. مهدی هاشمی اجرایی متوسط ارائه می‌دهد و پویا نوروزی نیز نتوانسته انتظارات را برآورده کند.

شگفتی فیلم اما، بازی باورپذیر و تمیز شمیلا شیرزاد است؛ همان دختربچه فیلم سینمایی «خورشید» که حالا قد کشیده و توانسته با حضور پرقدرتش در «مرد آرام» نقطه قوت فیلم جدید بهنوش صادقی باشد. عملکرد شمیلا در این فیلم چنان جالب توجه است که می‌تواند به عنوان نامزد دریافت سیمرغ بلورین در جشنواره امسال مطرح شود.

«مرد آرام» در ابتدا نوید اثری متفاوت و پرکشش را می‌دهد، اما در میانه راه، در دام کلیشه‌ها می‌افتد و در پایان نیز با انتخابی شعاری، تأثیرگذاری اش را از دست می‌دهد. اگر فیلم ساز می‌توانست در روایت خود از پیچیدگی‌های غیرضروری پرهیز کند و پایانی پخته‌تر را تدارک ببیند، شاید «مرد آرام» می‌توانست اثری ماندگارتر در سینمای اجتماعی ایران باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->